1

ΤΡΙΤΗ ΗΜΕΡΑ ΕΡΓΑΣΙΩΝ ΤΟΥ 25ου ΠΑΓΚΟΣΜΙΟΥ ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΙΚΟΥ ΣΥΝΕΔΡΙΟΥ

 

«Παγκοσμιοποίηση: Οι προκλήσεις για τις Δημοσιογραφικές Ενώσεις» ήταν το θέμα, που συζητήθηκε σήμερα στο πλαίσιο του 25ου Παγκοσμίου Συνεδρίου Δημοσιογραφίας, που ξεκίνησε στις 25 Μαΐου και ολοκληρώνεται στις 30 του μηνός στην Αθήνα.
Η παγκοσμιοποίηση και κυρίως η εμπορευματοποίηση της ενημέρωσης σε πολλές περιπτώσεις δημιουργεί ένα «αφιλόξενο» περιβάλλον, τόσο για τους δημοσιογράφους όσο και για το δημόσιο συμφέρον για ενημέρωση.
«Το μοντέλο της αμερικανικής εμπορικής τηλεόρασης κυριαρχεί πλέον όχι μόνο στις ΗΠΑ αλλά και σε πολλές άλλες χώρες του κόσμου», είπε ο Τζόν Νίκολς από την εφημερίδα «The Nation» της Νέας Υόρκης. «Ο τηλεοπτικός και ραδιοφωνικός χρόνος καλύπτεται από τις «ειδήσεις» και τα κουτσομπολιά των λαμπερών ανθρώπων του θεάματος, με αποτέλεσμα να μην υπάρχει χρόνος για την κάλυψη γεγονότων όπως είναι αυτά από τα πεδία πολεμικών συγκρούσεων ή και άλλες σημαντικές ειδήσεις που αφορούν μεγάλες ομάδες πληθυσμού», είπε ο κ. Νίκολς.
Σε παρέμβασή του ο γενικός γραμματέας της Ένωσης Συντακτών Ημερησίων Εφημερίδων Αθηνών, Νίκος Μεγγρέλης τόνισε ότι «πρέπει να υπερασπιστούμε τον πλουραλισμό στα ΜΜΕ, την ποιότητα και την ανεξαρτησία της δημοσιογραφικής δουλειάς και την αλληλεγγύη μεταξύ των συνδικαλιστικών οργανώσεων στο χώρο του Τύπου και των δημοσιογράφων, σε παγκόσμιο επίπεδο. Πρέπει να αναζητήσουμε λύσεις στα νέα προβλήματα που διαμορφώνονται από τις συνθήκες παγκοσμιοποίησης, λύσεις που να είναι ουσιαστικές, τολμηρές αλλά και ρεαλιστικές», είπε ο κ. Μεγγρέλης.
«Οι μεγάλες επιχειρήσεις ΜΜΕ ανήκουν πλέον σε επιχειρηματικούς ομίλους, οι οποίοι εξυπηρετούν πολλαπλά συμφέροντα και όχι αμιγώς την ενημέρωση» επεσήμανε η Λίντα Φόλεϊ, πρόεδρος της Συντεχνίας Εφημερίδων ΗΠΑ. «Οι όμιλοι αυτοί έχουν τεράστια δύναμη και πρέπει να είμαστε ρεαλιστές στην αντιμετώπισή τους. Αυτό που κυρίως απαιτείται είναι η αλληλεγγύη μεταξύ δημοσιογράφων και κοινωνίας, προκειμένου να προστατεύσουμε πραγματικά το δικαίωμα στην ενημέρωση», είπε η κ. Φόλεϊ.
Στο ζήτημα του καθεστώτος ιδιοκτησίας των ΜΜΕ αναφέρθηκε και ο γενικός γραμματέας της Ιταλικής Εθνικής Ομοσπονδίας Πάολο Σερβέντι Λόγκι, που τόνισε ότι ο γιγαντισμός των επιχειρήσεων ΜΜΕ δεν αφήνει πλέον χώρο επιβίωσης για τις μικρές αμιγώς ενημερωτικές επιχειρήσεις. Στο πλαίσιο αυτό, η πραγματική δημοσιογραφική δουλειά είναι όλο και πιο δύσκολη, με αποτέλεσμα όπως είπε, οι δημοσιογραφικές ενώσεις να γίνονται όλο και πιο αδύναμες.
Μια άλλη διάσταση της παγκοσμιοποίησης τέθηκε κατά τη διάρκεια της συζήτησης από τον πρόεδρο της Ένωσης Εργαζομένων στα ΜΜΕ Νοτίου Αφρικής, Τουανία Γκουμανί:«Η παγκοσμιοποίηση» είπε, «έχει διαφορετικό νόημα από άκρη σε άκρη του πλανήτη. ’λλα προβλήματα ανακύπτουν στις ΗΠΑ και άλλα στην Αφρική. Προκειμένου να αποκτήσουμε κοινή πλατφόρμα διεκδικήσεων, θα πρέπει να ξεκαθαρίσουμε τους στόχους μας. Είναι διαφορετικές οι μορφές αλληλεγγύης που πρέπει να αναπτυχθούν στις διάφορες χώρες. Ο στόχος όμως των παρεμβάσεων είναι εμφανής: Πρέπει η ενημέρωση να γίνεται όλο και πιο δυσχερής, -στόχος είναι τελικά ή ίδια η ενημέρωση», είπε.