1

Υπόμνημα της ΕΣΗΕΑ στη διαβούλευση του ΕΣΡ επί του  Σχεδίου του Κώδικα Δεοντολογίας

Δ Ε Λ Τ Ι Ο  Τ Υ Π Ο Υ

 Με στόχο τη διασφάλιση της πολυφωνίας και της ελευθερίας της ενημέρωσης, η ΕΣΗΕΑ συμμετέχει στη δημόσια ηλεκτρονική διαβούλευση που διεξάγει το Εθνικό Συμβούλιο Ραδιοτηλεόρασης επί του σχεδίου του Κώδικα Δεοντολογίας που έχει καταρτίσει η Αρχή.

Ακολουθεί ολόκληρο το υπόμνημα που υποβλήθηκε στην σχετική ηλεκτρονική διεύθυνση codes@esr.gr, σήμερα Τετάρτη, 1η Φεβρουαρίου:

          «ΓΙΑ ΤΗΝ ΠΟΛΥΦΩΝΙΑ ΚΑΙ ΤΗΝ ΕΛΕΥΘΕΡΙΑ ΤΗΣ ΕΝΗΜΕΡΩΣΗΣ

Υπόμνημα της ΕΣΗΕΑ στη διαβούλευση του Εθνικού Συμβουλίου Ραδιοτηλεόρασης επί του  Σχεδίου του Κώδικα Δεοντολογίας Προγραμμάτων

 

Αθήνα, 01.02.2023

Αγαπητοί,

Μετά την γόνιμη συνάντηση, που πραγματοποιήθηκε μεταξύ μας, σας υποβάλλουμε, όπως συμφωνήσαμε, προτάσεις επί των ειδικότερων άρθρων του σχεδίου του Κώδικα Δεοντολογίας Οπτικοακουστικών και Ραδιοφωνικών Προγραμμάτων, με στόχο να αποφευχθούν παρερμηνείες, καθώς και εφαρμογή, η οποία θα μπορούσε να λειτουργήσει περιοριστικά στη συνταγματικά κατοχυρωμένη ελευθερία του Τύπου. Η ΕΣΗΕΑ ως η πολυπληθέστερη ένωση δημοσιογράφων στη χώρα μας, συμμετέχει στη διαβούλευση, επιθυμώντας να συμβάλει από τη σκοπιά της εμπειρίας του δημοσιογραφικού κόσμου της χώρας.

Ειδικότερα,

  1. Στο άρθρο 2 κρίνεται σκόπιμο να προστεθεί η έννοια του δημοσίου συμφέροντος και ειδικότερα να προστεθεί στο τέλος της πρώτης πρότασης η φράση «όπως αυτό προστατεύεται από το δικαιακό σύστημα της χώρας». Υπό το φως του ορισμού αυτού θα οριοθετείται η έννοια και στα λοιπά άρθρα του Κώδικα.
  2. Το άρθρο 22 παρ. 3 προτείνουμε να διαμορφωθεί ως εξής: «Τα ενημερωτικά προγράμματα δεν πρέπει να υπεισέρχονται στο θεσμικά προβλεπόμενο πλαίσιο της λειτουργίας της δικαιοσύνης και ειδικότερα ως προς την απόδοση κατηγοριών και το μη σεβασμό του τεκμηρίου αθωότητας».
  3. Ως προς το άρθρο 28, αυτό κρίνεται σκόπιμο να αναδιαμορφωθεί ως εξής: «Απαγορεύεται η μετάδοση πληροφοριών και εικόνων που έχουν χαρακτηριστεί απόρρητες από τις αρμόδιες δημόσιες αρχές και σχετίζονται με την εθνική άμυνα, την ακεραιότητα της χώρας και τη δημόσια ασφάλεια. Σε κάθε περίπτωση πρέπει να συνεκτιμάται και να υπερτερεί το δημόσιο συμφέρον».
  4. Οι τρεις πρώτες παράγραφοι του άρθρου 33 πρέπει να διαμορφωθεί ως εξής: «1. Κατά τη μετάδοση των προγραμμάτων πρέπει να εξασφαλίζεται η πολιτική πολυμέρεια και πολυφωνία. Η συντακτική ελευθερία των παρόχων υπηρεσιών μέσων επικοινωνίας και των παρόχων ραδιοφωνικών υπηρεσιών ως προς την επιλογή του τρόπου εξασφάλισης της πολιτικής πολυφωνίας, καθώς και η ελευθερία των δημοσιογράφων πρέπει να ασκούνται κατά τρόπο ώστε να μην καταργείται η πολιτική πολυφωνία και σε κάθε περίπτωση να διασφαλίζεται το δικαίωμα του κοινού στην πλουραλιστική ενημέρωση και στη λήψη ειδήσεων και πληροφοριών. 2. Η παρουσίαση των δραστηριοτήτων ή των απόψεων των κοινοβουλευτικών κομμάτων για θέματα πολιτικής αντιπαράθεσης ή θέματα τρέχοντος πολιτικού διαλόγου πρέπει να γίνεται με τρόπο δίκαιο, αμερόληπτο και σε κάθε περίπτωση τέτοιο, που να διασφαλίζει την πολιτική πολυφωνία. Δεν απαιτείται αυστηρώς μαθηματική κατανομή του χρόνου προβολής των κομμάτων βάσει της κοινοβουλευτικής τους δύναμης, αλλά μία δίκαιη, ισόρροπη και πλουραλιστική παρουσίαση χωρίς συστηματική και αδικαιολόγητη αποσιώπησή τους. 3. Σε περίπτωση παράλειψης προβολής ή παραποίησης δραστηριοτήτων ή απόψεων των πολιτικών κομμάτων, τα κόμματα δικαιούνται να απευθυνθούν στο φορέα που φέρεται να έχει προβεί στην παράλειψη ή την παραποίηση κατά τα προβλεπόμενα για το δικαίωμα απάντησης στην εκάστοτε ισχύουσα νομοθεσία».

ΤΟ ΔΙΟΙΚΗΤΙΚΟ ΣΥΜΒΟΥΛΙΟ