ΑΝΤΙΔΕΟΝΤΟΛΟΓΙΚΗ Η ΣΥΜΜΕΤΟΧΗ ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΩΝ ΣΕ ΔΙΑΦΗΜΙΣΕΙΣ

Γενικές
image_pdfimage_print

Αρ. πρωτ. :…49/25.06.01

 

Το Εποπτικό Οργανο του Κώδικα Επαγγελματικής Ηθικής και Κοινωνικής Ευθύνης των δημοσιογράφων-μελών της ΕΣΗΕΑ, το οποίο αποτελείται από τα αιρετά μέλη των Πειθαρχικών Συμβουλίων, συνήλθε την 8η Ιουνίου 2001 στα γραφεία της ΕΣΗΕΑ και εξέτασε το θέμα της συμμετοχής δημοσιογράφων σε διαφημίσεις όλων των ΜΜΕ.

Το Εποπτικό Οργανο διαπίστωσε ότι το φαινόμενο στα έντυπα και ηλεκτρονικά ΜΜΕ λαμβάνει έκταση και προκαλεί σύγχυση στην κοινή γνώμη. Ο πολίτης που αναγνωρίζει τον δημοσιογράφο από την προσωπική του δράση στα ΜΜΕ, αφενός μπορεί να εκλάβει την διαφήμιση ως ενημερωτική πληροφορία, αφετέρου επηρεάζεται υπέρ του διαφημιζόμενου είδους θεωρώντας την περιγραφή του οποιουδήποτε προϊόντος και ως δημοσιογραφική σύσταση.

Στο άρθρο 1, παρ. γ’ του Κώδικα Αρχών Δεοντολογίας αναφέρεται ότι ο δημοσιογράφος οφείλει να τηρεί το διακριτό της είδησης και της διαφήμισης. Και στο άρθρο 5, παρ. γ’ αναφέρεται ότι ο δημοσιογράφος δεν πρέπει να επιδιώκει ούτε να δέχεται τη διαφημιστική χρήση του ονόματος, της φωνής και της εικόνας του, παρά μόνο για κοινωφελείς σκοπούς, δωρεάν. Επιπροσθέτως, τα μέλη του Εποπτικού Οργάνου συμφώνησαν ότι ο δημοσιογράφος οφείλει, την οποιαδήποτε καταξίωση στο ενημερωτικό έργο το οποίο παράγει. Συνεπώς η εκμετάλλευση της δημοσιογραφικής ιδιότητας για εμπορικούς διαφημιστικούς σκοπούς αποτελεί αντιδεοντολογική πράξη.

Σε ό,τι αφορά τα εμπορικά αφιερώματα στα έντυπα και ηλεκτρονικά ΜΜΕ, τα μέλη του Εποπτικού Οργάνου διαπίστωσαν ότι σε αρκετές περιπτώσεις αναφέρουν ονόματα δημοσιογράφων που ασχολήθηκαν με την επιμέλειά τους, προσδίδοντας ενημερωτικό χαρακτήρα σε ένα καθαρά διαφημιστικό είδος. Παρατήρησαν επίσης ότι πλέον σπανίζει η ένδειξη “ξένη δημοσίευση” που παλαιότερα οι εφημερίδες καταχώριζαν στην επικεφαλίδα της διαφήμισης.

Το Εποπτικό Οργανο oφείλει να προειδοποιήσει τους δημοσιογράφους, μέλη και μη μέλη της ΕΣΗΕΑ, ότι οι σχετικές διατάξεις του Κώδικα Αρχών Δεοντολογίας απαγορεύουν ρητά την επώνυμη συμμετοχή τους στη διαφήμιση. Οι δημοσιογράφοι που ενδεχομένως θα πιεστούν από τα ΜΜΕ στα οποία εργάζονται να εκφωνήσουν, να συντάξουν ή να παρουσιάσουν μία οποιαδήποτε διαφήμιση επωνύμως, οφείλουν να καταγγείλουν το γεγονός στο Δ.Σ. της ΕΣΗΕΑ αρνούμενοι να το πράξουν. Επίσης τα μέλη του Εποπτικού Οργάνου συνιστούν στους δημοσιογράφους που ήδη συμμετέχουν επωνύμως κατά οποιονδήποτε τρόπο στην παρουσίαση διαφημιστικού υλικού, να διακόψουν οποιαδήποτε σχέση με αυτό το εκτός δημοσιογραφίας αντικείμενο.

Για την τήρηση αυτής της αρχής δεοντολογίας αρμόδια είναι τα δύο Πειθαρχικά Συμβούλια της ΕΣΗΕΑ.

Το Εποπτικό Οργανο Δεοντολογίας
της ΕΣΗΕΑ

 

facebook Share
Tweet Tweet
google plus Google+