image_pdfimage_print

ΕΝΩΣΙΣ ΣΥΝΤΑΚΤΩΝ Η.Ε.Α.

Ακαδημίας 20, 106 71 ΑΘΗΝΑ

ΤΗΛ: 36 75 440 FAX: 36 75 530

ΔΕΥΤΕΡΟΒΑΘΜΙΟ ΠΕΙΘΑΡΧΙΚΟ ΣΥΜΒΟΥΛΙΟ

 

 

Απόφαση υπ’ αριθμ. 6/2014

 

Περίληψη: To ΔΠΣ, έκρινε ομόφωνα πειθαρχικά ελεγκτέο, τον συν. Μιχάλη Κεφαλογιάννη,  ύστερα από αυτεπάγγελτη δίωξη του ΠΠΣ.

 

Ποινή: Με ψήφους 3 έναντι 2 επιβλήθηκε η προσωρινή διαγραφή 7 μηνών από τα μητρώα της ΕΣΗΕΑ. Η μειοψηφία πρότεινε την επίπληξη με ανάρτηση της απόφασης στους χώρους εργασίας.

 

=====================

 

Το Δευτεροβάθμιο Πειθαρχικό Συμβούλιο της Ενώσεως Συντακτών ΗΕΑ, συνήλθε σήμερα Πέμπτη, 4 Δεκεμβρίου 2014, στα επί της οδού Ακαδημίας 20 γραφεία του, υπό την προεδρία της προέδρου Μιμής Τουφεξή και με την παρουσία των τακτικών μελών Ελένης Τράϊου, Πάνου Τσίρου, Αναστάσιου Κοντογιαννίδη, Βέρας Δαμόφλη, καθώς και της γραμματέως Μαρίας Χριστοφοράτου, προκειμένου να εξετάσει την από 30.07.14 έφεση του συν. Μιχάλη Κεφαλογιάννη κατά της υπ’ αριθμ. 8/2014 απόφασης του Πρωτοβαθμίου Πειθαρχικού Συμβουλίου.

 

Η έφεση ασκήθηκε εμπρόθεσμα και το Συμβούλιο προχώρησε στην αποδεικτική διαδικασία.

 

Σύμφωνα με το άρθρο 18, παρ. 11 του Καταστατικού, 1η παράταση δόθηκε στις 16.10.14.

 

Ελλείψει απαρτίας στην πρώτη συνεδρίαση (20.11.14) η απόφαση ελήφθη στις 04.12.14, οπότε διαπιστώθηκε η προβλεπόμενη απαρτία.

 

Με την προσβαλλόμενη απόφαση, το ΠΠΣ τον έκρινε ομόφωνα πειθαρχικά ελεγκτέο για αντιδεοντολογική συμπεριφορά (διαφήμιση), για παράβαση του άρθρου 7, παρ. 1, εδ. α’ και θ’ του Καταστατικού και άρθρου 5, παρ. γ’ του Κώδικα Αρχών. Του επέβαλε με ψήφους 3 έναντι 2, την προσωρινή διαγραφή 1 έτους από τα μητρώα της ΕΣΗΕΑ, με την μειοψηφία να προτείνει την διαγραφή 6 μηνών.

 

Το ΠΠΣ στην 28η συνεδρίασή του (28.01.14), αποφάσισε ομόφωνα την άσκηση πειθαρχικής δίωξης εναντίον του συν. Μιχάλη Κεφαλογιάννη, με το εξής κατηγορητήριο:

 

«Στον Τ/Σ “Alpha” στις 27.01.14 και ώρα 5.15μμ και στη «ΔΤ» στη διάρκεια του βραδινού δελτίου ειδήσεων και προ των αθλητικών νέων, προβλήθηκε διαφήμιση του γαλακτοκομικού προϊόντος “Activia” της εταιρείας Danone, στην οποία συμμετείχε ο συν. Μιχάλης Κεφαλογιάννης. Αποφασίσθηκε ομόφωνα η άσκηση αυτεπάγγελτης πειθαρχικής δίωξης εναντίον του συν. Κεφαλογιάννη, με το εξής κατηγορητήριο:

 

Το ΠΠΣ, ασκεί αυτεπάγγελτη πειθαρχική δίωξη κατά του συν. Μιχάλη Κεφαλογιάννη, ο οποίος εμφανίζεται με την εικόνα του να διαφημίζει από τηλεοράσεως το γαλακτοκομικό προϊόν“Activia” της εταιρείας Danone.

 

Ενδεικτικά, η εν λόγω διαφήμιση προβλήθηκε στον Τ/Σ “Alpha” στις 27.01.14 και ώρα 5.15μμ, αλλά και σε άλλα τηλεοπτικά κανάλια (πχ “StarChannel”) και σε άλλες ώρες.

Η συμμετοχή του αυτή στην διαφημιστική καμπάνια, έρχεται σε αντίθεση προς το άρθρο 5, παρ. γ’ του  Κώδικα Αρχών Δεοντολογίας, που αναφέρει ότι ο δημοσιογράφος οφείλει: «Να μην επιδιώκει και να μην δέχεται τη διαφημιστική χρήση του ονόματος, της φωνής και της εικόνας του, παρά μόνο για κοινωφελείς σκοπούς».

 

Παράβαση του άρθρου 7, παρ. 1, εδ. α’ και θ’ του Καταστατικού και άρθρου 5, παρ. γ’ του Κώδικα Αρχών Δεοντολογίας».

 

Ο εφεσιβάλλων συν. Μιχάλης Κεφαλογιάννης, αναπτύσσοντας την έφεσή του σε υπόμνημά του προς το ΔΠΣ, μεταξύ άλλων, αναφέρει:

«Προσφεύγω στο ΔΠΣ, καθώς εκτιμώ ότι η απόφαση που ελήφθη με οριακή πλειοψηφία (3 προς 2 ψήφους) από το ΠΠΣ με αδικεί.

Αν μελετήσετε με προσοχή το αρχικό μου υπόμνημα, θα διαπιστώσετε  ότι έκανα ότι ήταν δυνατό για να τηρήσω τον Κώδικα Δεοντολογίας, βάζοντας αυστηρούς όρους στη συμβαλλόμενη εταιρεία Danone, για την καμπάνια ενημέρωσης στην οποία συμμετείχα και αφορούσε την καλή υγεία του πεπτικού. Δεν αναφέρω κάποιο εμπορικό προϊόν, ούτε συνυπάρχω μ’ αυτό στην ίδια εικόνα, κάτι που αναγνωρίζει και η απόφαση του Πρωτοβάθμιου Συμβουλίου, η οποία αναφέρει: « όπως υποστηρίζει με βασικό όρο που έθεσε στη σύμβαση για τη διαφήμιση δεν έχει υποχρέωση να κάνει καμία αναφορά στο συγκεκριμένο προϊόν. ΚΑΙ ΝΑΙ ΜΕΝ ΑΥΤΟ ΙΣΧΥΕΙ , αλλά ο σκοπός της διαφημιστικής προβολής υλοποιείται με την εικόνα του…». Η οποία εικόνα μου όμως δεν συνυπάρχει σε κανένα τηλεοπτικό πλάνο με το προϊόν.

Σας γράφω αυτό το υπόμνημα σε μία δύσκολη στιγμή, καθώς η εκπομπή μου στο «Mega» δεν έχει ανανεωθεί  για την περίοδο 2014-2015, με αποτέλεσμα εγώ και άλλοι 4 συνεργάτες μου δημοσιογράφοι να χάνουμε την κύρια πηγή εισοδήματός μας. Τελικά  αυτό είναι το ζητούμενο, να μείνουμε όλοι άνεργοι για να μην είμαστε πειθαρχικά ελεγκτέοι;

Παρά τη δυσάρεστη αυτή εξέλιξη που αφορά στο «Mega», σεβόμενος την πρωτοβάθμια απόφαση, ζήτησα από την εταιρεία Danone να μην γίνει χρήση της διετούς παράτασης συμμετοχής μου στην εν λόγω καμπάνια, δικαίωμα που μου έδινε η μεταξύ μας σύμβαση. Αίτημα που έγινε δεκτό από τον διευθύνοντα σύμβουλο της εταιρείας κ. Χ. Φεύγα, τον οποίο προτείνω και ως μάρτυρα σ’ αυτή τη διαδικασία.

Επίσης, θα ήθελα να σας ενημερώσω ότι μετά την πρωτοβάθμια απόφαση που μου κοινοποιήθηκε  στα  μέσα Αυγούστου, ζήτησα να μην επαναπροβληθεί η καμπάνια τον Σεπτέμβριο, όπως αρχικά είχε σχεδιαστεί από την εταιρεία Danone. Η καμπάνια δεν επαναπροβλήθηκε το Σεπτέμβριο. Ο συνολικός χρόνος προβολής της  για το τρέχον έτος ήταν μόνο ένας μήνας, από το τέλος Ιανουαρίου έως το τέλος Φεβρουαρίου 2014 …».

 

Ο μάρτυρας του εφεσιβάλλοντος, κ. Χάρης Φεύγας, είπε:

«Είμαι πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της εταιρείας Danone.

…Οι καμπάνιες γίνονται με δημόσια πρόσωπα που μπορούν να ενισχύσουν το μήνυμα.

…Εμείς θέλαμε να είναι στην καμπάνια ενημέρωσης και ο κ. Κεφαλογιάννης μαζί με τον ΕΛΙΓΑΣ, λόγω της απήχησης που έχει σε θέματα υγείας. Η διαπραγμάτευση με τον κ. Κεφαλογιάννη ήταν πολύ δύσκολη γιατί από την πρώτη στιγμή μου είχε πει ότι δεσμεύεται από τον Κώδικα Δεοντολογίας της ΕΣΗΕΑ. Γι’ αυτό και μέχρι να κάνουμε τη συμφωνία για την καμπάνια πέρασε πολύς καιρός μπρος πίσω σε συζητήσεις, έχοντας και τον Κώδικα να τσεκάρει.

Απαντώντας σε σχετική ερώτηση, λέω ότι δεν μπορώ να καταθέσω σχετικά με το αν ο κ. Κεφαλογιάννης πληρώθηκε γι’ αυτό που έκανε. Μετά τη δίωξη που υπέστη ο κ. Κεφαλογιάννης από την ΕΣΗΕΑ, ζήτησε να διακόψει και να μην ανανεωθεί η καμπάνια».

 

Στην απολογία του ενώπιον του Συμβουλίου, ο εφεσιβάλλων συν. Μιχάλης Κεφαλογιάννης, είπε:

«…Αν γνώριζα την έκταση που θα ελάμβανε όλη αυτή η ιστορία, δεν θα είχα κάνει αυτήν την καμπάνια ενημέρωσης κι εξηγώ ότι επειδή είχα λάβει υπόψη μου τον Κώδικα Δεοντολογίας που ανέφερε πολύ συγκεκριμένα πράγματα που αφορούσαν στην εικόνα μου και στην φωνή μου, ζήτησα επισταμένως να μην αναφέρομαι σε κάποιο εμπορικό προϊόν, ούτε να φαίνομαι στην ίδια εικόνα με αυτό, κάτι που έγινε αποδεκτό».

Στη συνέχεια ο συν. Μ. Κεφαλογιάννης επανέλαβε ότι είχε ζητήσει να μην προβληθεί το δεύτερο μέρος της καμπάνιας, κάτι που επιτεύχθηκε και ότι μετά την απόφαση του ΠΠΣ ζήτησε από τη συμβαλλομένη εταιρία να μην προχωρήσει στα επιπλέον δύο χρόνια συνεργασίας, παρά την αρχική σύμβαση. Επανέλαβε επίσης ότι είχε θέσει ως αδιαπραγμάτευτο όρο να μην αναφερθεί ονομαστικά ή να μην ταυτιστεί η εικόνα του με οποιοδήποτε προϊόν και πρόσθεσε ότι μέσα στη σύμβαση γράφτηκε ότι η συμμετοχή του στην καμπάνια δεν επηρεάζει τη δημοσιογραφική του έρευνα, την αντικειμενικότητά του και τον τρόπο άσκησης του επαγγέλματός του.

Στην ερώτηση: «Ας υποθέσουμε ότι η εταιρία, το προϊόν της οποίας διαφημίσατε, κατηγορηθεί για κάποιο σκάνδαλο ή για αναληθή στοιχεία σχετικά με την ποιότητα του προϊόντος – εν προκειμένω του Activia – εσείς θα μπορέσετε αμερόληπτα να ασκήσετε το δημοσιογραφικό σας λειτούργημα, εφόσον έχετε ήδη διαφημίσει αυτό το προϊόν;», ο συν. Μ. Κεφαλογιάννης απάντησε ως εξής:

«Είναι ξεκάθαρο ότι και σε αυτή την περίπτωση δηλώνω κατηγορηματικά ότι θα λειτουργήσω ως δημοσιογράφος και μόνον. Εξάλλου γι’ αυτό ζήτησα να συμπεριληφθεί στη σύμβαση κομμάτι από το Κώδικα Δεοντολογίας της ΕΣΗΕΑ όπου αναφέρεται ότι ουδεμία δέσμευση έχω απέναντι στη συμβαλλόμενη εταιρία. Θα μπορώ να ασκώ κριτική κάνοντας σωστά τη δουλειά μου».

Στην παρατήρηση: «Όταν κάποιος παίρνει χρήματα, αυτομάτως δεσμεύεται. Αυτό λέει η πείρα», ο συν. Μ. Κεφαλογιάννης απάντησε: «Αν συμβεί κάτι κακό από το προϊόν αυτό, θα είμαι ο πρώτος που θα κάνει ρεπορτάζ» .

Επίσης, ακολούθησαν οι εξής ερωτήσεις και οι αντίστοιχες απαντήσεις:

«-Δηλαδή τώρα εσείς υποστηρίζετε ότι παγκοσμίως τις ιδιότητες αυτές (καλή πεπτική υγεία άρα και ψυχική υγεία, καλή διάθεση κλπ.) τις έχει μόνο το προϊόν αυτό που διαφημίσατε;

Απ.: Όχι βέβαια! Εγώ μιλάω μόνο για τα προβιοτικά ως ουσίες … και έχει αποδειχτεί ότι παίζουν σημαντικό ρόλο στη σωστή λειτουργία του ανθρώπινου οργανισμού.

-Έχω ακούσει ότι τα κανάλια ζητούν από τους δημοσιογράφους να φέρουν χορηγούς. Έχετε δεχτεί τέτοιες πιέσεις;

Απ.: Στη δική μου περίπτωση δεν υπάρχει χορηγός, δηλαδή το κανάλι δεν είχε καμία ανάμειξη σε αυτό.

-Το ευεργετικό αποτέλεσμα αυτού του προϊόντος είναι πολύ μεγάλο και απ’ ό,τι έχω διαβάσει, έχει βοηθήσει πάρα πολλούς ανθρώπους. Τι έχετε να δηλώσετε πάνω σε αυτό;

Απ.: Η δράση των προβιοτικών στην ιατρική έχει αναγνωριστεί, ιδίως τα τελευταία χρόνια, και αυτό δεν είναι η δουλειά μου να το πω, έχει αποφανθεί η επιστημονική κοινότητα.

-Η ανάθεση από μία τεράστια εταιρία δεν είναι τιμητική όταν επιλέγει έναν δημοσιογράφο και δεν προσδίδει κύρος στο λειτούργημά μας;

Απ.: Αυτό δεν θα το κρίνω εγώ. Το μόνο που μπορώ να σας πω είναι ότι διεθνώς για την καμπάνια αυτή χρησιμοποιήθηκαν πολλά γνωστά και δημόσια πρόσωπα χωρίς να υπάρξει πρόβλημα».

 

Το ΔΠΣ, αφού έλαβε υπόψη την μαρτυρική κατάθεση, την απολογία του εφεσιβάλλοντος και τα λοιπά στοιχεία του φακέλου, έκρινε ότι:

 

Από την όλη διαδικασία αποδείχτηκε ότι ο συν. Μιχάλης Κεφαλογιάννης υπέγραψε σύμβαση διαφήμισης του γαλακτοκομικού προϊόντος “Activia” της εταιρίας Danone. Κατέστη σαφές ότι μετείχε σε εμπορική διαφήμιση παραβιάζοντας τον Κώδικα Αρχών Δεοντολογίας με κίνητρο την εξασφάλιση πρόσθετων οικονομικών πόρων.

Ο συν. Μ. Κεφαλογιάννης επελέγη γι’ αυτή τη διαφημιστική καμπάνια ως ο καταλληλότερος, αφού ήταν υπεύθυνος εκπομπής του τηλεοπτικού σταθμού MEGA για θέματα υγείας. Το τηλεοπτικό διαφημιστικό σποτ προβλήθηκε και από άλλα τηλεοπτικά κανάλια.

Ο ισχυρισμός του συναδέλφου ότι δεν παραβίασε τη σχετική διάταξη του Κώδικα Δημοσιογραφικής Δεοντολογίας που απαγορεύει τη συμμετοχή δημοσιογράφων σε διαφημίσεις, επειδή δεν χρησιμοποιήθηκε η φωνή του, καταρρίφθηκε. Η διαφημιστική προβολή έγινε με την εικόνα του, κάτι που επίσης απαγορεύει ο Κώδικας Δεοντολογίας. Ο συν. Μ. Κεφαλογιάννης παραδέχτηκε ότι εισέπραξε αμοιβή για τη συμμετοχή του στη διαφήμιση.

 

Κατόπιν αυτών, τo ΔΠΣ, έκρινε ομόφωνα πειθαρχικά ελεγκτέο, τον συν. Μιχάλη Κεφαλογιάννη,  για παράβαση του  άρθρου 7, παρ. 1, εδ. α’ και θ’ του Καταστατικού και άρθρου 5, παρ. γ’ του Κώδικα Αρχών Δεοντολογίας

 

Ως προς την ποινή, με ψήφους 3 έναντι 2 επιβλήθηκε η προσωρινή διαγραφή 7 μηνών από τα μητρώα της ΕΣΗΕΑ. Η μειοψηφία πρότεινε την επίπληξη με ανάρτηση της απόφασης στους χώρους εργασίας.

 

Η απόφαση καθαρογράφηκε την Πέμπτη, 18.12.14.

Η πρόεδρος                                                            Η γραμματέας

 

Μιμή Τουφεξή                                                   Μαρία Χριστοφοράτου